Az autóklíma meghálálja ha kényezetetik

2023.03.01
A jó közérzetért
A jó közérzetért

Napjainkban teljesen természetes, hogy minden autóban van légkondicionáló, ami minden nap hűvősebbé és kényelmesebbé teszi a vezetést, főleg a nyári meleg és párás időjárásban. Arról nem is beszélve, hogy a közlekedési viszonyokból adódóan, főleg a mindig zsúfolt belvárosban forgalomban nagyon hasznos és szükséges a kellemes hőmérsékletben való vezetési élmény. Ha esik az eső a légkondinak nagy hasznát vesszük a pára eltávolításában az autó szélvédőjéről. A folyamatos használat során a légkondicionáló berendezés teljesítménye egy idő után előfordulhat, hogy nem biztosítja az optimális teljesítményt. Talán sokan tapasztalták már a klímaproblémákat, a hűtés hiányát vagy a lassú, gyenge hűtést. Ezek a problémák elég kellemetlenek és zavaróan hatnak a vezetés során. Lehet, hogy néhányan azt gondolják, hogy ha a klíma nem fúj hideg levegőt az azért van mert kevés vagy elfogyott a hűtőgáz a rendszerből, és az újra töltésével a probléma megoldódik. Itt fontos tudni, hogy az autóklíma hűtőgáza hosszú ideig nem fogy ki olyan könnyen. Ha ez mégis megtörténik akkor komolyabb problémák lehetnek, mint például a klíma berendezés meghibásodása, a csővezeték rendszer repedése, elkoródállása vagy éppen a tömítések szivárgása nem tömítenek rendesen. A hűtőgáz feltöltése már szakembert igényel, de előtte meg kell szüntetnie a szivárgás okát. 

Sokan azt gondolják, hogy amíg a légkondi hűt, addig nem kell vele foglalkozni, de ez nem igaz! A hűtő rendszer karbantartása leginkább tavasszal és nyáron a folyamatos nagy igénybevétele előtt ajánlott elvégezni. Azonban a hibátlannak tűnő klímát is érdemes átellenőrizni! A hibátlanul működő és rendszeresen, megfelelően használt klímánál komolyabb karbantartást nem kell végezni, viszont tisztítani és ellenőrizni azonban igen. Az ellenőrzés pedig nem csupán abból áll, hogy fúj-e hideg levegőt vagy nem. Ha szeretne egy kicsit többet megtudni az autóklíma karbantartásáról, íme 6 tipp, hogy hűvös és tartós üzemű legyen járművében.

  1. A hőmérséklet, teljesítmény ellenőrzése: amennyiben a klíma kellően hideg levegőt fúj, akkor a rendszerben nagy baj nem lehet. A hőmérsékletet nem elég kézrátétellel ellenőrizni, általában egy gyors reagáláasú hőmérővel ajánlott végezni. A szobai vagy az autó hőmérője nem javasolt , mivel nem ad pontos értéket. A mérési folyamatot a következő képen tudjuk a leg egyszerűbben elvégezni. Ha a külső hőmérséklet kb. 25 Celsius fokos, akkor állítsa a légkondi hőfok kapcsolóját a leghidegebb állásba. A hőmérőt dugja de az utastér szellőző nyílásába és indítsa el a hűtési folyamatot. A beüzemelési időt követően ellenőrizze a kifújt hőmérsékletet, melynek 10 fok alattinak kell lennie. Ha ez nincs meg akkor a rendszerben feltehetően a hűtőgáz nyomásával van a probléma.
  2. Ellenőrizze, hogy nincs-e szivárgás a  hűtőrendszerbe: a klíma kompresszorán, csőrendszerén és a tömítéseknél az alkatrészek élettartama miatt (túl régi) szivárgás léphet fel. A gyártók általában a hűtőgázzal együtt színezőanyagot is töltenek a rendszerbe, így az apróbb szivárgásokat is észre lehet venni. A nagyobb szivárgás esetén a gáz hirtelen távozik a rendszerből és egyáltalán nem működik a légkondi. Ilyen esetekbe már szakember beavatkozására van szükség. Ilyenkor nyomáspróbázni kell a rendszert. Nitrogénnel ellenőrzik a szivárgást, majd annak megszüntetése után jöhet az újabb nyomáspróba és a rendszer feltöltése.
  3. A pollenszűrő szemrevételezése: A pollenszűrők elhelyezkedése egyes autókban nehezen megtalálható helyen vannak, javasolt megnézni a autó kezelési útmutatójában vagy az interneten. A pollenszűrő cseréjét házilag is el lehet végezni, legalább évente egyszer érdemes, de városban, poros útszakaszokon használt autók esetében már félévente esedékes lehet. Ha ugyanis el van koszolódva, tömődve, a levegő nehezen jut át rajta, és nem lesz a hűtés megfelelő. Fontos, hogy a pollenszűrőt ne porszívózzuk, vagy valamilyen tisztítószerrel mossuk, mivel tovább tömődhet. Arról nem is beszélve, hogy az utastérben további kórokozók juthatnak be.
  4. A penészgomba megtelepedésének megakadályozása: a karbantartás fontos tétele, hogy a klíma penészedését akadályozzuk meg. A járó klímájú autó alatt minden esetben, ha jól működik a rendszer a megállást követően víztócsának kell lennie. A lehűtött levegőből ugyanis pára, víz csapódik ki és ennek lecsöpögése okozza a víztócsát. Ha ez a víz nem távozik és nem szárad ki, akkor az autó klíma rendszerében gombásodást indul meg, a gombaspórák az utastérbe bejutva légúti (legionella) megbetegedést okozhatnak. A lecsapódó víz kiszáradását a legegyszerűbben úgy tudjuk megoldani, hogy a megállás előtt kapcsoljuk ki a légkondit, a levegő keringtető ventilátort pedig hagyjuk továbbra is üzemelni. A még áramló levegő megszárítja a hőcserélőt, valamint a szellőztető rendszert is.
  5. Tiszta autó, jó közérzet: A klíma rendszer az utastér levegőjét forgatja vissza. Ha az utastér nincs kellően kitakarítva, akkor a lerakodott por, a kellemetlen szagok valamint az egyéb szennyeződések bekerülnek a klíma hőcserélőjébe és a nedves közeggel találkozva folyamatosan szennyezi a rendszert. A penészgombának és egyéb kórokozóknak igazi táptalajt biztosítva! Arról nem is beszélve, hogy a visszaáramló levegő a kórokozók egy részét visszafújja az utastérbe amit az utasok belélegeznek. Tiszta autó, jó közérzet-jó közérzet tiszta légkondi! 
  6. Utastér és hűtőrendszer fertőtlenítés: Az autó utasterét, klímáját évente javasolt egy alkalommal fertőtleníteni ózongázzal vagy kombinált eljárással, még akkor is ha nem érzünk kellemetlen szagot. Az ózongázos fertőtlenítést házilag is el tudja végezni a biztonsági szabályok betartása mellet és ha van erre technológiára megfelelő (nem gagyi) ózongenerátora. A kombinált eljárás már több eszközt igényel, mivel az ózonozás után egy hidegködképző generátor segítségével visszük fel a felületekre a tartós és kopásálló biocid fertőtlenítőszert. Javasoljuk, hogy ezeket az eljárásokat bizza szakemberre, mivel a gépek beszerzése az évi 1-2 alkalmi használatra elég költséges.

Ne feledje, hogy az autóklíma a forró nyári aszfalton folyamatosan kényezteti Önt a hűs levegővel és a jó közérzettel! A folyamatos karbantartás közös érdek!